Maaliskuussa järjestetty kansainvälinen Arctic Design Week saavutti historiansa parhaan globaalin näkyvyyden sekä tavoitti suurimman mediahuomion eri kanavissa. Ansaittu medianäkyvyys oli Meltwater-mediaseurannan mukaan yli 10,5 miljoonaa sekä maksettu medianäkyvyys yli 4 miljoonaa. Lisäystä näissä luvuissa edelliseen vuoteen uutisesta riippuen jopa 24-50 prosenttia. Viikolla 12 järjestetty muotoiluviikko veti väkeä erityisesti ammattilaistapahtumiin, joista suurin osa oli täynnä.
Arctic Design Week on maailman pohjoisin muotoiluviikko, joka on osa globaalia World Design Weeks -verkostoa. Rovaniemen muotoiluviikon konseptia uudistettiin jo vuodelle 2020, mutta sitä ei koronapandemian takia päästy toteuttamaan pariin vuoteen.
- Tämä juhlavuoden Arctic Design Week oli koronavuosien jälkeen ensimmäinen uudistetulla formaatilla ja yhteistyömallilla täysipainoisesti toteuttamaan päästy muotoiluviikko. Erityisen iloinen olen laajentuneesta yritysyhteistyöstämme, jonka myötä olemme kyenneet vahvistamaan viikon vaikuttavuutta sekä globaalia näkyvyyttä. Erottuvalle, vastuullisuutta edistävälle brändille on onnistuttu luomaan tavoiteltua imua, sanoo muotoilupäällikkö Taina Torvela Business Rovaniemeltä.
Muotoiluviikon yritystapahtumat vetivät hyvin väkeä
Vuosittain maaliskuussa viikolla 12 järjestettävä muotoiluviikko pitää sisällään paitsi yritystapahtumia, myös kaksipäiväiset messut sekä kaupunkifestivaalin monipuolisine paikallisuutta edustavine kulttuurisisältöineen. ÄÄRI Design Market järjestettiin ensimmäisen kerran Rovaniemen kaupungintalolla, jonne messuyleisö löysi hyvin paikalle. Viikko tarjosi yhteensä yli 90 ohjelmaa kaupunkilaisille, matkailijoille, opiskelijoille ja yrittäjille.
Ohjelmatuotannoissa oli mukana laaja joukko alueen toimijoita ja opiskelijoita. Erityisen hyvin yleisö löysi paikalle yritys- ja muotoiluseminaareihin ja workshopeihin. Pääosin maksuttomina tarjotut ammattilaistapahtumat olivat lähes kaikki täynnä.
Arctic Design Week on ainoa Business Rovaniemen vuosittainen säännöllisesti toteuttama yritystapahtuma, joka tarjoaa kehittämisideoita alueen elinkeinoelämälle ja osaajille. Muotoiluviikolla myös huomioidaan toimijoita ja muotoilijoita. Vuoden 2023 muotoiluintensiivisen yrityspalkinnon sai Lappset Group Oy.
- Muotoiluviikon tehtävä on edesauttaa toimijoita kehittämään tuotteita ja palveluita vastuullisesti arktisen muotoilun keinoin sekä profiloida aluetta arktisen muotoilun osaajakeskittymänä. Viikolla kohtaavat yrittäjät, opiskelijat ja asiakkaat alueemme elinvoimaa, tunnettuutta ja kaupankäyntiä edistäen, summaa Taina Torvela.
Viikolle 12 vakiintuneen Arctic Design Weekin omistaa Rovaniemen kaupunki osana Arctic Design Capital -kaupunkistrategiaa. Muotoiluviikon järjestävät Business Rovaniemi ja Lapin korkeakoulukonserni eli Lapin yliopisto ja Lapin Ammattikorkeakoulu.
Vuoden 2023 muotoiluviikon kokonaisbudjetti oli noin 100 000 euroa, josta yritysten osuus oli n 40 prosenttia. Muotoiluviikon partnerina toimivat BRP Finland Oy, Polestar Finland Oy, Joutsen Finland Oy, Kaleva Media Oy, Grano Oy.
Arctic Design Weekille on myönnetty Suomen Luonnonsuojeluliiton Ekokompassi sertifikaatti vuonna 2022. Tarkempi yhteenveto muotoiluviikon vaikuttavuudesta ja tuloksista valmistuu toukokuun 2023 aikana.
Arctic Design Week vastaanotti lukuisia onnitteluita juhlavuoden kunniaksi. Osa niistä löytyy täältä: